Zzp’er, dit verandert er voor u in 2021

Zzp’er, dit verandert er voor u in 2021

Voor zzp’ers verandert er dit jaar het nodige op financieel gebied. Dat heeft vooral te maken met belastingwijzigingen. In dit artikel besteden we aandacht aan de belangrijkste zaken waar u in 2021 rekening mee moet houden.

Hoewel de meeste zzp’ers zogenoemde IB-ondernemers zijn, mogen zij hun belastingformulier anders invullen dan mensen in loondienst. Zo hebben zij recht op zelfstandigenaftrek en soms ook op startersaftrek.

Zelfstandigenaftrek omlaag

Helaas wordt de zelfstandigenaftrek de komende jaren verlaagd. Over 2020 mag u nog € 7.030 aftrekken, over 2021 nog € 6.670. Deze vermindering gaat door totdat de zelfstandigenaftrek in 2036 uitkomt op ongeveer € 3.200.

Belasting eerste schijf omlaag

Wel is er een bedrag van € 500 miljoen gereserveerd om de arbeidskorting voor alle werkenden – dus ook voor zzp’ers – te verhogen. Des te hoger die korting is, des te minder belasting hoeft u te betalen. Verder gaat het tarief van de eerste belastingschijf iets omlaag van 37,35% naar 37,10%. Volgens het kabinet gaan zzp’ers er hierdoor netto niet op achteruit.

Maximale aftrek omlaag

Of dit echt zo is, zal moeten blijken. Zeker als uw winst hoger is dan € 68.500. Het maximale percentage waartegen u kosten mag aftrekken, daalt volgend jaar namelijk met 3%. Dit geldt niet alleen voor bedrijfskosten, maar bijvoorbeeld ook voor hypotheekrente, partneralimentatie, giften en bijzondere zorgkosten. De aftrek van zulke kosten bedraagt in 2021 nog maximaal 43%. In 2022 daalt dit verder tot 40% en in 2023 tot 37,05%.

Startersaftrek

Bent u onlangs gestart als zzp’er of gaat u dat in 2021 doen? Dan heeft u recht op een extra aftrekpost, de startersaftrek. U mag in de eerste vijf jaar dat uw bedrijf bestaat in totaal drie keer de startersaftrek claimen. Per keer gaat het vooralsnog om een bedrag van € 2.123. U komt in aanmerking voor startersaftrek als u:

  1. recht heeft op zelfstandigenaftrek én
  2. in de voorafgaande vijf jaar tenminste één jaar geen ondernemer was én
  3. in deze periode hooguit twee keer de zelfstandigenaftrek gebruikt.

Meer aandachtspunten

Als zelfstandige zijn er meer financiële zaken die anders werken dan wanneer u in loondienst bent. Denk aan de financiering van uw bedrijf, het opbouwen van pensioen, maar uiteraard ook aan uw hypotheek. Wilt u daar meer over weten? Neem dan eens contact met ons op.

Terug naar overzicht

Laatste nieuws

Administratie

Eindejaarstips 2024: wat nu nog doen en waarmee beter wachten?

Het einde van het jaar is een goed moment om nog even naar uw financiën te kijken. Er zijn namelijk slimme manieren om op kosten te besparen. We hebben wat tips voor u verzameld, over zaken die u nu nog kunt regelen en over dingen waarmee u misschien beter tot volgend jaar kunt wachten.

11.11.2024
Administratie

Hoe u uw financiële gegevens kunt analyseren om betere zakelijke beslissingen te nemen

Het geheim van bedrijfssucces? Dat ligt in het maken van slimme keuzes. Duik in de financiële cijfers van uw bedrijf. Hiermee kunt u doordachte en strategische keuzes maken die de … Continued

14.12.2023
Administratie

10 tips voor effectief administratiebeheer in kleine bedrijven

Effectief administratiebeheer is van essentieel belang voor het succes van uw bedrijf. Het bijhouden van uw financiële administratie, jaarrekeningen, salarisadministratie en belastingaangifte kan overweldigend zijn. In deze blog delen wij 10 waardevolle tips die u kunnen helpen bij het effectief beheren van uw administratie.

3.08.2023