Belastingtarieven en zelfstandigenaftrek, wat is er veranderd?

Belastingtarieven en zelfstandigenaftrek, wat is er veranderd?

Elk jaar veranderen er regels en voorwaarden voor de belastingtarieven en zelfstandigenaftrek. Dit kan invloed hebben op de belasting die u betaalt en uw inkomsten. Daarom is het handig dat u altijd op de hoogte bent.

Wat valt onder een belastingtarief?

Over het belastbare inkomen uit werk en woning (box 1) moet iedereen belasting betalen via een oplopend tarief. Hier valt het pensioen, AOW-uitkering, andere uitkeringen en het loon onder. Wanneer uw inkomen stijgt, moet u meer belasting betalen. Ook moet er over het belastbaar inkomen van werk en woning in de 1e schijf volksverzekering premie betaald worden. Dit zijn de premies voor de AOW (Algemene Ouderdomswet), de WLZ (Wet Langdurige Zorg) en de ANW (Algemene Nabestaandenwet). Daarnaast hangt het belastingtarief ook af van uw leeftijd. Bijvoorbeeld in het jaar dat u de AOW-leeftijd heeft bereikt, zal het belastingtarief in de 1e schijf worden aangepast.

Wat is een zelfstandigenaftrek?

Bent u ondernemer? Dan komt u in aanmerking voor de ondernemersaftrek. Hieronder valt de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, meewerkaftrek en de stakingsaftrek. Bij de zelfstandigenaftrek mag er een bedrag van de winst worden afgetrokken, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Dit kan alleen als u voor de belastingdienst als ondernemer staat geregistreerd en als u minimaal 1225 uur in het jaar aan het bedrijf werkt. De zelfstandigenaftrek kunt u toepassen bij de jaarlijkse belastingaangifte.

Belastingtarieven, dit is er verandert in 2021

Dit jaar is het tarief van de inkomstenbelasting licht gedaald, van 37,35 naar 37,1 procent. Dit geldt voor het bruto-inkomen tot 68.507 euro, hiervan kunnen zowel werkenden als mensen met een uitkering van profiteren. De arbeidskorting op de inkomstenbelasting is dit jaar gestegen. Wanneer er 40.000 euro bruto wordt verdiend, hoeft men daar vanaf dit jaar 428 euro minder belasting over te betalen. Ook verandert er het een en het ander voor de vermogensbelasting. Mensen mogen meer spaargeld en aandelen bezitten, zonder daar belasting over te betalen. Dit jaar mag u namelijk 50.000 euro belastingvrij sparen, wat voorheen 30.846 euro was. Deze bedragen gelden per fiscaal partner, dus bij twee fiscale partners mag er € 100.000 belastingvrij gespaard worden.

Zelfstandigenaftrek, dit is er verandert in 2021

Sinds 2020 wordt de hoogte van de zelfstandigenaftrek in stappen beperkt. Voorheen konden zzp’ers met een hoog inkomen de ondernemersfaciliteiten aftrekken tegen het hoogste belastingtarief. Dat is nu verandert, want de maximale aftrek wordt afgetopt. Fiscale verschillen tussen zzp’ers en werknemers worden kleiner gemaakt, waardoor de zelfstandigenaftrek daalt met 360 euro. Zzp’ers krijgen hierdoor minder korting op hun inkomstenbelasting. De zelfstandigenaftrek komt in 2021 dan uit op €6.670.-, waarbij het aftrekpercentage 43% is. Dit daalt uiteindelijk naar het laagste belastingtarief. Nu heeft elke zzp’er evenveel belastingvoordeel bij de ondernemersaftrek.

Wat gaat er voor u veranderen?

Elk jaar vinden er weer talloze financiële en belastbare veranderingen plaats voor u en uw onderneming. Wilt u goed voorbereid zijn en weten welke financiële zaken er voor u veranderen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u hier graag mee.

 

Terug naar overzicht

Laatste nieuws

Administratie

Eindejaarstips 2024: wat nu nog doen en waarmee beter wachten?

Het einde van het jaar is een goed moment om nog even naar uw financiën te kijken. Er zijn namelijk slimme manieren om op kosten te besparen. We hebben wat tips voor u verzameld, over zaken die u nu nog kunt regelen en over dingen waarmee u misschien beter tot volgend jaar kunt wachten.

11.11.2024
Administratie

Hoe u uw financiële gegevens kunt analyseren om betere zakelijke beslissingen te nemen

Het geheim van bedrijfssucces? Dat ligt in het maken van slimme keuzes. Duik in de financiële cijfers van uw bedrijf. Hiermee kunt u doordachte en strategische keuzes maken die de … Continued

14.12.2023
Administratie

10 tips voor effectief administratiebeheer in kleine bedrijven

Effectief administratiebeheer is van essentieel belang voor het succes van uw bedrijf. Het bijhouden van uw financiële administratie, jaarrekeningen, salarisadministratie en belastingaangifte kan overweldigend zijn. In deze blog delen wij 10 waardevolle tips die u kunnen helpen bij het effectief beheren van uw administratie.

3.08.2023